Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
1. Inleiding 2. Inventarisatie van observatiegegevens tijdens een neuropsychologische vaardigheidstraining 3. Concrete oefeningen 4. Een kritische noot betreffende computerondersteunde vaardigheidstraining
neuropsychologie --- cognitieve therapie --- Physiology of nerves and sense organs --- 612.8 --- #KVHB:Neuropsychologie --- #KVHB:Vaardigheden --- 616.89 --- Neuropsychologie --- Vaardigheidstraining --- Zenuwstelsel. Zintuigen. Motorische neurowetenschappen --- Neuropsychologie. --- 419 --- medische psychologie (gez) --- neuropsychologie (gez) --- observeren (gez) --- vaardigheidstraining (gez)
Choose an application
Beperkte sociaal-communicatieve competenties vormen de kern van een autismespectrumstoornis.De adolescentie vormt voor veel jongeren met een autismespectrumstoornis een uitdaging, doordat er in deze levensfase een groot beroep gedaan wordt op sociale en communicatieve vaardigheden om te komen tot de acceptatie door leeftijdsgenoten.Lang werd verondersteld dat er weinig uitzicht was op verbeteringen in de sociale competenties van mensen met autisme. Recenter onderzoek toont echter aan dat bij een deel van de mensen met autisme een positieve ontwikkeling van sociale competenties mogelijk is. Deze ontwikkeling kan extra gestimuleerd worden door middel van sociale vaardigheidstrainingen. Deze trainingen zijn gericht op het via bewuste cognitieve processen expliciet aanleren en intrainen van sociaal bewustzijn, sociaal redeneren en sociaal handelen.Het Amerikaanse Program for the Education and Enrichment of Relational Skills (PEERS) van Elisabeth Laugeson en Fred Frankel is een sociale vaardigheidstraining die specifiek ontwikkeld is voor middelbare scholieren van 12-18 jaar met een autismespectrumstoornis, die gemotiveerd zijn om vriendschappen te sluiten en te onderhouden.De PEERS handleiding voor trainers bevat 14 volledig uitgeschreven wekelijkse groepsbijeenkomsten, waarin met allerlei werkvormen en met betrokkenheid van de ouders sociale vaardigheden worden aangeleerd. In de PEERS-training komen onderwerpen aan bod die voor het sociaal functioneren van adolescenten cruciaal zijn: gespreksvaardigheden, het kiezen van geschikte vrienden, gepast gebruik van humor, het mengen in een gesprek en het afronden van een gesprek, afspreken met vrienden, en het omgaan met afwijzing, meningsverschillen, geruchten of roddels.https://www.hogrefe.com/nl/shop/peers-sociale-vaardigheidstraining-voor-jongeren-met-ontwikkelings-en-autismespectrumstoornissen-95576.html
Sociale vaardigheidstraining --- Autismespectrumstoornis --- Ontwikkelingsstoornis --- Jongere --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- socio-emotionele stoornissen --- gedragsstoornissen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- sociale vaardigheden --- levenskwaliteit --- psychodiagnostiek --- klinische psychologie --- psychosociale hulpverlening
Choose an application
In dit losbladige werk wordt een groot aantal technische verpleegkundige verstrekkingen stapsgewijs beschreven op maat van studenten. Ze zijn overlegd met ervaringsdeskundigen uit het werkveld en beroepsorganisaties. Elke stap wordt uitvoerig toegelicht met verklaringen en aandachtspunten opdat de studenten hun aandacht zouden richten op de correcte uitvoering van elke verstrekking en kritisch zouden leren nadenken over het waarom ervan. Het communicatieve aspect, dat essentieel is, wordt wel vermeld maar niet uitgediept. Bij een stappenplan hoort ook een checklist waarin de belangrijkste deelhandelingen staan opgesomd. Daarbij wordt duidelijk aangegeven welke deelhandelingen breekpunten zijn om tot een correct eindresultaat te komen. Deze checklists worden niet alleen gebruikt bij het inoefenen, maar ook tijdens de vaardigheidstoetsen. Daarom zijn bepaalde - toch wel belangrijke - aspecten die in een simulatie echter niet te realiseren zijn, niet als breekpunten opgenomen. Dit werk is tot stand gekomen dankzij de intensieve medewerking en het veelvuldige overleg tussen docenten en de medewerkers van het skillslab van Thomas More Kempen, Campus Lier en het St. Aloysius- instituut voor Verpleegkunde te Lier. De docenten en de medewerkers van het skillslab zijn dagelijks intensief bezig met het vaardigheidsonderwijs, in overleg met ervaringsdeskundigen uit het werkveld en beroepsorganisaties.
verpleegkundige interventies --- Nursing --- verpleegplannen --- verpleegkunde --- verpleegkundige handelingen --- 613.2 --- Losbladig werk --- Verpleegkunde --- Verpleegkundige handelingen --- 616.083 ) Verpleegplannen --- standaardverpleegplan --- verpleegplan --- verpleegprocedures --- Opleidingen --- verpleegkunde - inleidingen --- Vaardigheidstraining --- Verpleegkundige vaardigheden --- Verpleegkundige verstrekkingen --- stappenplan
Choose an application
Opruimen en organiseren, poetsen, helder communiceren, efficiënt omgaan met tijd en geld? Het zijn zaken waar mensen in het dagelijkse leven mee te maken krijgen. De ene is er beter in dan de andere, maar over het algemeen vormen deze vaardigheden voor mensen zonder beperkingen geen onoverkomelijk probleem. Dat is anders voor mensen met een beperking, zoals autismespectrumstoornis. Omdat hun denken op een andere manier functioneert, slagen zij er niet altijd in deze eenvoudige dagelijkse vaardigheden zomaar onder de knie te krijgen. En dat bemoeilijkt hun emancipatie in de maatschappij.Deze werkboeken zijn ontworpen vanuit de visie dat de hulp aan en de begeleiding van deze mensen enkel effectief kan zijn als we met hen op een goede en duidelijke manier communiceren. Aan de hand van een stapsgewijze opbouw en heldere patronen vormen ze praktische leidraden die mensen met een beperking op weg helpen bij het verwerven van deze vaardigheden.
Orthopedagogics --- Didactics --- didactiek --- orthopedagogiek --- ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- autisme --- 462.4 --- Zelfredzaamheid --- Mentaal gehandicapten --- Autisme --- 376 --- Personen met een handicap --- Autistische kinderen --- Orthodidactiek --- Kinderen --- Orthopedagogiek --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Vaardigheidstraining --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- personen met een mentale beperking --- communicatie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Opruimen en organiseren, poetsen, helder communiceren, efficiënt omgaan met tijd en geld? Het zijn zaken waar mensen in het dagelijkse leven mee te maken krijgen. De ene is er beter in dan de andere, maar over het algemeen vormen deze vaardigheden voor mensen zonder beperkingen geen onoverkomelijk probleem. Dat is anders voor mensen met een beperking, zoals autismespectrumstoornis. Omdat hun denken op een andere manier functioneert, slagen zij er niet altijd in deze eenvoudige dagelijkse vaardigheden zomaar onder de knie te krijgen. En dat bemoeilijkt hun emancipatie in de maatschappij.Deze werkboeken zijn ontworpen vanuit de visie dat de hulp aan en de begeleiding van deze mensen enkel effectief kan zijn als we met hen op een goede en duidelijke manier communiceren. Aan de hand van een stapsgewijze opbouw en heldere patronen vormen ze praktische leidraden die mensen met een beperking op weg helpen bij het verwerven van deze vaardigheden.
Didactics --- tijdsbesef --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- tijdmanagement --- didactiek --- ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- autisme --- Zelfredzaamheid --- Mentaal gehandicapten --- Autisme --- 379.8 --- Tijd --- Tijdbeheer --- Personen met een mentale handicap --- Tijdsbesteding --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gehandicapte kinderen --- Orthodidactiek --- Kinderen --- Orthopedagogiek --- Vaardigheidstraining --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind met een handicap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- personen met een mentale beperking --- communicatie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Opruimen en organiseren, poetsen, helder communiceren, efficiënt omgaan met tijd en geld? Het zijn zaken waar mensen in het dagelijkse leven mee te maken krijgen. De ene is er beter in dan de andere, maar over het algemeen vormen deze vaardigheden voor mensen zonder beperkingen geen onoverkomelijk probleem. Dat is anders voor mensen met een beperking, zoals autismespectrumstoornis. Omdat hun denken op een andere manier functioneert, slagen zij er niet altijd in deze eenvoudige dagelijkse vaardigheden zomaar onder de knie te krijgen. En dat bemoeilijkt hun emancipatie in de maatschappij.Deze werkboeken zijn ontworpen vanuit de visie dat de hulp aan en de begeleiding van deze mensen enkel effectief kan zijn als we met hen op een goede en duidelijke manier communiceren. Aan de hand van een stapsgewijze opbouw en heldere patronen vormen ze praktische leidraden die mensen met een beperking op weg helpen bij het verwerven van deze vaardigheden.
Orthopedagogics --- Didactics --- didactiek --- orthopedagogiek --- huishoudkunde --- ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- autisme --- 462.4 --- Zelfredzaamheid --- Mentaal gehandicapten --- Autisme --- 64.047 --- Personen met een mentale handicap --- Huishouding --- Autistische kinderen --- Huishouden --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gehandicapte kinderen --- Orthodidactiek --- Kinderen --- Orthopedagogiek --- Vaardigheidstraining --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind met een handicap --- Kind --- Milieu --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- personen met een mentale beperking --- communicatie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Opruimen en organiseren, poetsen, helder communiceren, efficiënt omgaan met tijd en geld? Het zijn zaken waar mensen in het dagelijkse leven mee te maken krijgen. De ene is er beter in dan de andere, maar over het algemeen vormen deze vaardigheden voor mensen zonder beperkingen geen onoverkomelijk probleem. Dat is anders voor mensen met een beperking, zoals autismespectrumstoornis. Omdat hun denken op een andere manier functioneert, slagen zij er niet altijd in deze eenvoudige dagelijkse vaardigheden zomaar onder de knie te krijgen. En dat bemoeilijkt hun emancipatie in de maatschappij.Deze werkboeken zijn ontworpen vanuit de visie dat de hulp aan en de begeleiding van deze mensen enkel effectief kan zijn als we met hen op een goede en duidelijke manier communiceren. Aan de hand van een stapsgewijze opbouw en heldere patronen vormen ze praktische leidraden die mensen met een beperking op weg helpen bij het verwerven van deze vaardigheden.
Didactics --- geldhandel --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- didactiek --- geld --- ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- autisme --- 462.4 --- Zelfredzaamheid --- Mentaal gehandicapten --- Autisme --- 64.03 --- Personen met een handicap --- Geld --- Budgetbeheer --- Autistische kinderen --- Geldbeheer --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gehandicapte kinderen --- Orthodidactiek --- Kinderen --- Orthopedagogiek --- Vaardigheidstraining --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind met een handicap --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- personen met een mentale beperking --- communicatie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Sommige kinderen en jongeren hebben langdurige en vaak meerdere stressbronnen in een gezinssysteem ervaren. Deze toegankelijke en uitgebreide handleiding biedt een kader voor interventies bij jeugdigen en hun families die te maken hebben met meervoudig trauma en/of voortdurend trauma. Het beschrijft het behandelkader dat gebruik maakt van Hechting, Zelfregulatie en Competenties, het zogenaamde ARC-model. Het behandelen van trauma bij kinderen en jongeren bestaat uit tien belangrijke behandeldoelen (de ‘bouwstenen’).Er zal geen behandeling of methodiek bestaan die voor elk kind in elk gezinssysteem zal werken: geen enkel kind is hetzelfde, geen enkele familie is hetzelfde en geen enkele hulpverlener is hetzelfde. De hierin beschreven inzichten zijn toepasbaar in meerdere situaties. Ze zijn gebaseerd op onderzoek over de belangrijkste gevolgen van trauma en over factoren die veerkracht en een normale ontwikkeling bevorderen.Deze handleiding is geschreven voor hulpverleners die met kinderen werken die chronische traumatische stress hebben ervaren. Hieronder vallen individuele behandelaren, maar ook medewerkers van residentiële voorzieningen en gezinshuizen, leerkrachten, huisartsen, psychologen, therapeuten en anderen. De uitgave heeft 45 werkbladen, handouts en formulieren om in de dagelijkse praktijk te gebruiken. (Bron: covertekst)
kinderpsychiatrie --- hechting (psychologie) --- Psychiatry --- Psychiatrie --- trauma's --- Trauma's: kinderen --- 616.2 --- PXL-Social Work 2017 --- kinder- en jeugdpsychologie --- kinder- en jeugdpsychiatrie --- kinderpsychotherapie --- ontwikkelingsproblemen --- jeugdzorg --- interventies --- Trauma --- Kinderen --- Jeugd --- Hechting --- Competenties --- Hulpverlening --- Vaardigheidstraining --- Zorgverlening --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Ontwikkeling van het kind --- Posttraumatische stressstoornis --- Psychotrauma --- Kind --- Hechting (psychologie) --- Competentie --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere --- Jongeren. --- Kinderen. --- Posttraumatische stressstoornis. --- Psychologie. --- Trauma's (psychologie). --- jongeren. --- kinderen. --- posttraumatische stress-stoornis (PTSS). --- psychotrauma's. --- trauma's.
Choose an application
Dit boek geeft professionele opvoeders inzicht in het fenomeen van depressie bij kinderen. Het stelt ze in staat de depressie vroegtijdig te ontdekken en biedt heel concrete handvatten voor het handelen in het gezin, de klas en de leefgroep. De auteur vertrekt vanuit een orthopedagogisch model, dat praktische aanwijzingen aanreikt voor het doorbreken of doen verdwijnen van de stagnerende opvoedingssituatie. Vaak zullen de opvoeders daarbij de ondersteuning nodig hebben van deskundigen uit de schoolbegeleidingsdiensten of Centra voor Leerlingbegeleiding. Daarom besteedt de auteur ook veel aandacht aan de classificerende en orthopedagogische diagnostiek en aan orthopedagogische behandeling. Twee uitgewerkte casussen laten zien hoe diagnostiek en handelen concreet gestalte krijgen in de opvoedingssituatie.
Ontwikkelingspsychologie --- Speciale problemen. --- Orthopedagogics --- depressieve kinderen --- depressies --- Psychiatry --- Kindergarten --- #KVHB:Depressie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 467 --- depressie --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- kinderen --- specifiek opvoeden --- Basisonderwijs --- Depressies --- Depressieve kinderen --- Kinderen --- Kleuters --- Opvoeding --- Orthopedagogiek --- Peuters --- Psychosociale en emotionele problemen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 376.43 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Preventie --- Signalen --- 606.3 --- kinderpsychiatrie --- kinderpsychologie --- Depressie: kinderen --- jeugdzorg --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: kinderpsychiatrie) --- 616.2 --- 362.7 --- gevallenstudie --- Depressie --- Sociale vaardigheidstrainingen --- CLB --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Kinderpsychologie --- Behandeling --- Psychosociale problemen --- Onderwijs --- Diagnose --- graduaat orthopedagogie --- Kind --- Sociale vaardigheidstraining --- Jeugdpsychologie --- Psychosociaal probleem --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oorzaak --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- #gsdbP --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|